شمس گستر کوار

رشد ۲۰ درصدی تولید پنبه در یک سال اخیر

تعداد بازدید: 1728
نویسنده خبر :
منبع : منبع : خبرگزاری فارس
3 1399 آبان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزار جریبی افزود: امسال سطح زیرکشت پنبه به ۹۸ هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده که این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است همچنین با توجه به اینکه پایین‌ترین سطح کشت پنبه در کشور ۷۰ هزار هکتار بوده در حال حاضر نسبت به این میزان نیز سطح زیر کشت ۳۰ هزار هکتار بهبود داشته است.

وی ادامه داد: امسال، هم سطح زیر کشت افزایش پیدا کرده و هم کیفیت مزارع نسبت به سال گذشته مناسب‌تر است به طوری که میزان عملکرد به ۲ هزار و ۷۰۰ کیلو در هکتار رسیده است که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰۰ کیلویی را نشان می‌دهد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود که امسال ۲۷۰ هزار تن وش از مزارع پنبه تهیه کنیم که این محصول در کارخانجات پنبه پاک کنی تصفیه می‌شود و الیاف آن در صنایع نساجی برای تولید نخ استفاده می‌شود.

هزارجریبی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها ۸۱ هزار تن الیاف امسال برای صنایع ریسندگی تهیه می‌شود که سال گذشته این میزان ۷۰ هزار تن بوده و به این ترتیب خودکفایی در این حوزه از ۵۸ درصد در سال گذشته به ۶۸ درصد برای امسال می‌رسد که برغم تحریم و محدودیت‌های ارزی این رشد مواد اولیه صنایع ریسندگی مطلوب به نظر می‌رسد.

وی افزود: همچنین از پنبه دانه در صنایع روغن کشی و کنجاله دام نیز استفاده می‌شود که ارقام تولید امسال نوید سال‌های بهتری را برای زراعت پنبه در آینده می‌دهد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: این افزایش کشت به این دلیل است که پنبه جزو محصولات اولویت دار جهش تولید مورد توجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است؛ با واقعی شدن قیمت ارز و بسته شدن راه برای واردات بی رویه، تمایل کشاورزان را برای کاشت این محصول بیشتر کرده و از سوی دیگر استفاده از بذر‌های اصلاح شده عملکرد واحد سطح را درخصوص این محصول بالا برده است.

هزار جریبی با اشاره به اینکه برنامه ریزی سطح زیر کشت پنبه برای سال آینده ۱۵۰ هزار هکتار است، افزود: این رقم یعنی رشد ۵۰ درصدی در کشت پنبه را نشان می‌دهد که در صورت تحقق به افزایش ضریب خودکفایی در صنایع ریسندگی، کمک شایانی می‌کند.

مقالات مرتبط

نظراتــــ

Submit Express