شمس گستر کوار

افزایش ذخیره غلات توسط دولت ها از ترس کرونا و افزایش قیمت ها

تعداد بازدید: 1582
نویسنده خبر :
منبع : منبع : خبرگزاری فارس
27 1399 مهر

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، هجوم برای خرید طی همه‌گیری ویروس کرونا به سطح دولت‌ها هم راه یافته است. کشورها در بحبوحه ترس از تاثیر همه‌گیری بر زنجیره های جهانی عرضه و بالا رفتن قیمت‌ها، مواد غذایی ذخیره می‌کنند.

 جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید

 به نظر می رسد کشورهای وابسته به واردات مواد غذایی بیش از همه نگران کمبود محصولات‌کشاورزی باشند چون تعداد موارد ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش است. مثلاً در مصر، بزرگترین وارد کننده گندم در جهان، خرید این محصول در دو ماه اول تابستان 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

 مقامات این کشور اعلام کردند قاهره قصد دارد حداقل تا شش ماه مواد غذایی کافی ذخیره کند.

 بیشتر گندم مصر از روسیه وارد میشود. روسیه در نیمه اول سال جاری میلادی صادرات غلات خود را سهمیه بندی کرد تا از بازار داخلی حمایت کند. این اقدام دربحبوحه بی ثباتی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا هشدار دهنده است ولی تحلیلگران می‌گویند دنیا بدون غلات روسیه هم دوام می آورد چون عرضه کنندگان دیگری هم وجود دارند.

 اردن هم خرید غلات خود را افزایش داده است. ذخایر گندم این کشور به رکورد 1.35 میلیون تن رسیده است. در حالی که این رقم برای پوشش نیازهای این کشور به مدت یک سال و نیم کافیست، دولت اردن در فکر بیشتر کردن ذخایر استراتژیک خود برای اطمینان از امنیت غذایی است.

 امارات متحده عربی در سال جاری 4500 گاو شیرده از اروگوئه وارد کرده‌است. این کشور اعلام کرد این اولین واردات از این نوع بوده و محموله های بعدی در راه هستند.

 تحلیلگران بانک آمریکا می‌گویند:«بیماری کووید 19 باعث شده مصرف‌کنندگان از مدیریت لحظه ای ذخایر به یک رویکرد محافظه‌کارانه تر روی آورند. در نتیجه، مصرف کنندگان از ترس اختلال‌های آینده در زنجیره عرضه، ذخایر خود را افزایش می‌دهند».

 مراکش و پاکستان هم چنین اقداماتی را انجام داده‌اند. ولی تحلیلگران اشاره کردند برخی از این افزایش واردات نتیجه تمایل این کشورها برای خرید کالاها از ترس افزایش قیمت آنها بوده است. خرید بالا به همراه سایر عوامل از جمله تقاضای قوی از طرف چین همین حالا هم قیمت‌ها را بالا برده است.

مقالات مرتبط

نظراتــــ

Submit Express