شمس گستر کوار

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه آبخیزداری در کشور

تعداد بازدید: 1148
نویسنده خبر :
منبع : منبع : خبرگزاری تسنیم
10 1399 شهریور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ پرویز اوسطی نماینده قروه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، در بازدید از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری  ضمن تشریح وضعیت موجود محیط زیست و منابع طبیعی ایران گفت: 70 درصد مناطق ایران در اقلیم گرم، خشک و فراخشک قرار گرفته است و سالانه 70 درصد منابع آب تجدیدپذیر ایران مصرف می شود و توزیع زمانی و مکانی باران نیز مناسب نیست و ایران رتبه اول فرسایش خاک در دنیا دارد.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید بر اینکه باید قوانین سختگیرانه­ ای داشته باشیم تا بتوانیم منابع تولید خود را حفظ کنیم، افزود:  از سالهای گذشته، بحث مدیریت جامع حوزه آبخیز مطرح بوده است و متاسفانه از آن زمان تا امروز این مساله به جایی نرسیده است.

وی با بیان اینکه 60 درصد ایران در مناطق شیبدار قرار گرفته است و این مساله می تواند موجب سیل و فرسایش خاک شود، گفت: پژوهش و تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری خیلی مهم است و باید اعتبارات آن تقویت شود و برای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پروژه­ های تحقیقاتی تعریف شود.

نماینده مردم قروه با اشاره به اینکه  کل پهنه ایران نیاز به آبخیزداری دارد، خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای آبخیزداری استفاده شود.

عضو کمیسیون آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه ایران برای توسعه نیاز افزایش منابع آبی دارد، افزود: متاسفانه تاکنون مدیریت منابع آب ایران سازه ­ای بوده است و مدیریت منابع آب، منطبق با مسائل زیست محیطی نبوده است. البته نمی گوییم سازه ای نباشد، ولی  باید رویکردهای سازگار با محیط زیست برجسته باشد و آبخیزداری از همین نوع رویکرد و نگاه است.

وی با تاکید بر جمع آوری آب باران با آبخیزداری و فروش آن به دولت گفت: طرح های آبخیزداری در صورتی که زیست محیطی و اقتصادی باشد و جنبه­ های گردشگری در آن لحاظ شود، توجیه پذیر خواهد بود.

مقالات مرتبط

نظراتــــ

Submit Express