شمس گستر کوار

۳ میلیون راس دام سبک و سنگین پلاک‌دار شدند

تعداد بازدید: 460
نویسنده خبر :
منبع : منبع : ایرنا
16 1398 آذر

«سعید سلطانی سروستانی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره هویت دار شدن دام‌های کشور، افزود: در حال حاضر ۸۰ میلیون راس دام سبک و سنگین در کشور موجود است که نیاز به پلاک گذاری و هویت دارشدن دارند.

به گفته وی، از این میزان ۷۲ میلیون راس دام سبک و هشت میلیون راس دام سنگین هستند.

وی اظهار داشت: طبق قانون نظام جامع دامپروری کشور که مربوط به سال ۸۸ می شود، دولت مکلف شده تا هزینه اجرای طرح هویت دارشدن دام را بپردازد اما اکنون اجرای این طرح به با هزینه دامداران و دامپروران انجام می شود.

کاهش سرعت اجرای طرح هویت دارشدن دام به دلیل کمبود اعتبار

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران هزینه اجرای طرح مذکور را بیش از سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در شروع طرح، اجرا با سرعت پیش می رفت اما اکنون به دلیل کمبود اعتبارات لازم سرعت اجرای طرح کاهش یافته است.

وی تصریح  کرد: برای اجرای  این طرح مهم، اتحادیه سراسری دامداران برای اطلاع رسانی با بنر، پلاکارد و پوستر اقدام هایی انجام داده، اما این کار کفایت نمی‌کند، بلکه این اقدام همکاری دیگر دستگاه ها همچون استانداری ها،  فرمانداری ها، بخشداری ها، وزارت کشور، نیروی انتظامی و  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را می طلبد.

سلطانی افزود: این درحالیست که اتحادیه سراسری دامداران قراردادی با سازندگان پلاک منعقد کرده است اما اکنون به دلیل کاهش سرعت انجام کار و نبود اعتبارات لازم، این کار با تاخیر انجام می شود.

به گفته وی، به دلیل نبود اعتبار ممکن است فرایند خرید و تهیه  پلاک گوش با وقفه روبرو شود.

این مقام صنفی از مزایای اجرای طرح هویت دار شدن دام های کشور را جلوگیری از قاچاق دام زنده، وجود امار دقیق برای واردات گوشت و حتی ردیابی دام های مفقود برشمرد و اظهار داشت: این اقدام به طور قطع به نفع دامپروران ، دامداران و منافع ملی کشور است.

وی درباره طرح بیمه اجباری دام گفت: همزمان با اجرای طرح هویت دارشدن دام ها، بحث بیمه اجباری دام توسط صندوق بیمه کشاورزی مطرح شد که به دلیل برخی موازی کاری ها اجرای هر دو طرح با کندی انجام می شود.

به گفته سلطانی ، زیرا برای امر هویت دار شدن دام ها، دامداران ناچارند مبلغی بابت پلاک گوش و نصب آن پرداخت کنند اما صندوق بیمه کشاورزی چندی پیش برای ترغیب دامپروران جهت بیمه اجباری تعدادی پلاک مجانی به شهرستان ها ارسال کردند تا بیمه اجباری دام انجام شود حال این توقع برای دامداران رخ داده که باید پلاک گذاری و هویت دار شدن دام رایگان انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین صندوق بیمه نیز انتظار دارد برای بیمه اجباری دام ما به صورت رایگان امر پلاک گذاری انجام بدهیم که این امر بدون حمایت های دولتی ممکن نیست.

به گزارش ایرنا، طرح  هویت دار شدن دام با کد ۱۵ رقمی بهمن ماه سال ۹۷ مصوب شد و مقرر شد برای دام‌های سنگین در مدت ۶ ماه و برای دام سبک یکساله اجرایی شود اما این طرح در خردادماه سال ۹۸ کلید خورد که قرار بود بخش اندکی از سرمایه اولیه این طرح توسط اتحادیه سراسری دامداران و مابقی هزینه ها توسط دامداران تامین شود.

براساس این طرح قرار بود برای پلاک گذاری هر راس دام سنگین واحدهای بالای ۴۰ راس، مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ تومان و از واحدهای کوچک‌تر مبلغ هشت هزار و ۳۰۰ تومان و برای نصب پلاک هر راس دام سبک در واحدهای بالای ۵۰ راس دام مبلغ سه هزار و ۵۰۰ تومان و  برای واحدهای کوچک مبلغ پنج هزارتومان دریافت شود.
فرایند پلاک گذاری و ثبت در سامانه هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد که به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل است، انجام می‌شود و هویت دار شدن دام‌ها  از تصمیم‌گیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است

مقالات مرتبط

نظراتــــ

Submit Express